Definitionen af sygdom

I kinesisk medicin, er astma kaldes “Xiao Chuan”, hvilket betyder henholdsvis  hvæsen og dyspnø, henholdsvis. Kinesisk medicin klassificerer Xiao og Chuan som to separate sygdomme med forskellige behandlinger. Xiao (hiven efter vejret) er karakteriseret ved en pibende lyd under vejrtrækning, øget respirationsfrekvens, dyspnø og manglende evne til at hvile i en vandret position. Chuan (åndenød) er karakteriseret ved dyspnø, konstant åbne munden for at fatte luft, rejste skulder, flares næsebor og manglende evne til at hvile i en vandret position. Patienter med Xiao (hvæsen) generelt vil have Chuan (åndenød), mens patienter med Chuan (åndenød) kan eller ikke kan have Xiao (hvæsen). I den vestlige medicin, hvæsen og åndenød både betragtede som symptomer, som kan være til stede i mange forskellige typer af pulmonale syndromer såsom astma, akut bronkitis, kronisk bronkitis og emfysem.

Ætiologien af sygdom

I Orientalsk Medicin, er der mange faktorer, der kan udløse et astmaanfald. Som eksempel kan nævnes invasion af de ydre patogene faktorer, kost, følelsesmæssige forstyrrelser, medfødte svaghed og kroniske sygdomme.

Eksterne patogene faktorer, såsom kulde eller varme, som almindeligvis inducerer astmaanfald. Lung dominerer Qi og manifesterers på huden. Som miljøet påvirker huden, er ændringen afspejles i Lung. Da Lung er angrebet,er den funktionregulere vandpassage blivet forringet, vand begynder at stagnere og slim begynder at danne. Astmaanfald på grund af invasionen af eksterne patogene faktorer er mest sandsynligt, ved kolde temperaturer, eller hvis der sker en hurtig ændring i vejret. Eksterne sygdomsfremkaldende faktorer kan også omfatte pollen, cigaretrøg og andre allergener.

Kost kan også udløse et astmaanfald. Rå og kold mad kan skade den Spleen og har tendens til at bidrage til stagnation af væske omsætning og stigningen i produktionen af slim. Heavy, søde og fedtet mad tendens til at skabe slim og varme i kroppen. Fisk, krabber, skaldyr og andre skaldyr er også blevet bemærket at øge sandsynligheden for astmaanfald så godt.

Medfødte svaghed og kroniske sygdomme er også almindelige årsager til astma. Børn med astma har generelt medfødt Nyre Qi mangel. På den anden side, sygdom kroniske, såsom patienter med kronisk hoste og tilbagevendende forkølelse / influenza, kan forventes at have Lung mangel

Patologi af sygdom

Den grundlæggende årsag til astma er tilstedeværelsen af slim. I Oriental Medicine, er den passage af vand, der kontrolleres af tre organer, nemlig Lung, Spleen og Nyre. Lung regulerer vandet passager i den øvre Jiao, milt transport og forvandler vand i midten Jiao, og Nyre dominerer vand stofskifte i den nedre Jiao. Ubalance i Yin og Yang i nogen af disse tre organer kan føre til stagnation i vandets kredsløb, som derefter bidrager til produktion og oplagring af slim i lungerne. Opbevaring af slim i lungerne bliver den væsentligste årsag til tilbagevendende astmaanfald.

Ud over de slim, kronisk astma  vil føre til mangel på Lung, Spleen og Nyre. Mangel på det Lung skaber en manglende evne til Lung at indånde luften, og fejl og mangler i nyrerne skaber en manglende evne til Nyre at modtage eller forstå luft. Dette vil blive yderligere kompliceret, hvis Spleen er også mangelfuld, og der er en overskydende beløb af slim, der hindrer den frie luftveje. Samlet set bliver tilstanden  mere og mere kompliceret eftersom det underliggende syndrom er en “mangelfuld” tilstand og symptomer en “overskydende” tilstand.

DIFFERENTIALDIAGNOSTICERING

1. Astmaanfald:

Astmaanfald betragtes som den akutte eller overskydende fase af sygdommen, hvor hastende symptombehandling kan opvejes af af årsagen. Behandling principper under astmaanfald bør fokusere på at sænke opstanden Lung Qi, lindre hvæsende vejrtrækning (bronchiale spasmer) og dyspnø, og opløsning af slim. Naturlægemidler behandling af astmaanfald er ganske effektiv. Men svær astma patienter, som har været på lang sigt steroider behandling kan ikke reagere så hurtigt og effektivt at herbal behandling.

1 a. Astma grund Cold:

Når det er koldt i første omgang angriber Lung, den normale aktivitet Lung at dominere Qi og kontrol respiration vil blive forstyrret. Den sygdomsfremkaldende kolde faktor har en tendens til at snøre den bronkier forlader patienten følelse overbelastet i brystet. Patienterne vil vise hyperventilation, åndenød, tachypnea, tæthed og en kvælende fornemmelse i brystet. Den Lung vil også blive miste sin funktion at regulere vand passager og som følge heraf dannelsen af slim. Klinisk er slim manifesterer sig som akustisk hvæsende i halsen, skingre rhonchi, tynd, hvid skummende spyt eller vedholdende, hvid sputum det er svært at expectorate; beløb kan variere fra sparsomme til rigelig. Kuldegysninger, intolerance overfor kulde (koldt temperatur, kold mad, drikkevarer), manglende sved, hovedpine, body ømhed og smerter, grålig, og cyanotiske Teint er generelle tegn og symptomer på forkølelse angriber kroppen. Tongue coating er sædvanligvis hvid og fedtet. Pulsen er ruhåret og stramt.
1 b. Astma på grund af varme

Når varmen angriber Lung, vil Lung ikke længere være i stand til at dominere Qi og kontrol åndedræt. Patienterne oplever generelt en kvælningsfornemmelse, hosteanfald og interkostal udspilning. Patienterne vil også få slim som er karakteriseret ved hvæsende vejrtrækning, knitrende eller fugtige rallen, brølende lyd i halsen fra rigelige sputum, der er tyk og svær at expectorate. Sputum er normalt gul, men kan være hvid i nogle tilfælde, hvor varmen ikke er så fremtrædende. Det er almindeligt, at patienterne til at øge deres skuldre for at hjælpe vejrtrækningen. Feber, irritabilitet, svedtendens, hovedpine, tørst med ønske om at drikke, blussende ansigt, mulig feber med aversion mod kulde er nogle af symptomerne på astma på grund af varme. Tungen er rød med gule fedtede belægning. Pulsen er overfladisk hurtig eller ruhåret.

1 c. Astma grund Forsømmelse

Det er meget almindeligt, at patienter, der har tilbagevendende astmaanfald at have Kidney mangel. Når under angreb, er sådanne patienter siges at have “øvre overskydende med lavere mangel.” “Øvre overskydende” refererer til slim stagnation i lungen, og er karakteristisk ved tilbagevendende eller kontinuerlig hvæsende vejrtrækning (forværrer efter anstrengelse), anstrengt indånding og glat udånding, snorken lyd i halsen, lavt sat rhonchi, akustisk wheezes, åndenød, en skrøbelig hoste med sparsomme, tynde eller skummende spyt, og en tør hals. “Lavere mangel refererer til Nyre Qi eller Yang mangel og er karakteriseret ved svært indånding som Nyre kan ikke forstå og holde luft ned. Desuden kan patienterne også har mangler af Lung og Spleen. Mangel af Lung er kendetegnet ved aversion til vind og spontane svedudbrud, mens mangel af Spleen er kendetegnet ved øget produktion af slim og spyt. Patienterne kan have røde kinder, rød tunge med lav puls. Pulse er svær at føle og hurtig .

2. FRITAGELSE STAGE:

Patienter i remissionsfasen  viser ikke viser tegn og symptomer på astma såsom hiven efter vejret eller dyspnø. Sammenlignet med, når de er under angreb, de patienter, synes helt anderledes og ofte kommer til udtryk lidt eller ingen symptomer. Behandling princip i remission fase bør fokusere på at afbalancere de underliggende mangler af de dermed forbundne indre organer, nemlig Lung, milt og nyrer. Afhængig af sværhedsgraden, skal Akupunktur behandling fortsætte i mindst 6 måneder for maksimal effektivitet.
2 a. Lung Mangelsymptomer: Patienter med Lunge-mangel har normalt astmaanfald udløst af ændringer i vejret eller udsættelse for kendte allergener eller virusinfektioner. Prodromale symptomer ligne allergi som omfatter nysen, tilstoppet næse og rhinorrhea. Under remission fase, kan patienter med kronisk hvæsen og dyspnø pga. Lung mangel have milde symptomer på åndenød, lav stemme, hyppig lav, hvæsende lyd i halsen. Sputum er klar eller hvid, sparsomme eller klæbrig. Aversion mod vind og spontane svedudbrud er to vigtige tegn på Lung Qi mangel. Patienterne i denne kategori har som regel lave immunforsvar og er meget modtagelige for at fange almindelige forkølelser. Tungen er normalt rød med tynde, hvide pels eller sparsomme belægning. Pulsen er svag og svær at føle eller svær at føle og hurtig.

2 b. Spleen Mangelsymptomer: Patienter med Spleen mangel har normalt astmaanfald udløst af forkert indtagelse, som den, kulde eller krydret mad. Under remission fase, kan der have lejlighedsvis åndenød, dyspnø, lavmælt, træthed, dårlig appetit, epigastriske udspilning, løs afføring eller diarré efter indtagelse af fedtet eller stegt mad, og muligt ødem. Spyttet er hvidt, tykt og i stor mængde. Tungen er bleg med tandmærker.

2 c. Nyre Mangelsymptomer: Patienterne i denne kategori er generelt ældre eller har en meget kronisk astma. Flere patienter i denne kategori har Nyre Yang mangel end Nyre Yin mangel. Astmaanfald for disse patienter er sædvanligvis udløses af overanstrengelse eller enhver minutter ændringer i vejret, livsstil eller miljø. Den fælles symptomer på Nyre Yang og Yin-mangel kan nævnes: kort og hurtige åndedræt, anstrengt indånding med nøglen symptom på længere udånding end indånding; relief efter dyb indånding, afbrudt åndedræt, hoste med skummende eller klæbrigt spyt, svagelige udseende, svaghed af den lavere ryg og knæ, visne shen og dyspnø efter anstrengelse. Patienter med Nyre Yang mangel, foruden de ovennævnte symptomer, vil udstille spontan sved, Kulde af lemmerne og ekstremiteter, blege ansigt, ødem, en bleg, tilbud, slasket tunge med en dyb, langsom puls. I tilfælde af Nyre Yin mangel, kan patienten have blussende Kinder, tørhed af halsen, irritation og sved med fedtet konsistens, en mager tunge uden belægning og en dyb, thready, hurtig puls. Den bedste metode til at tonisk nyrerne Yang og Qi .