Akupunktur mod smerter

Trehundrede tusinde danskere har kroniske smerter der ikke kan lindres med konventionel medicin. Smerter i kroppen er den næsthyppigste årsag til, at folk besøger deres praktiserende læge. I dag opfordrer mange specialklinikker for kroniske smerter patienterne til at klare smerterne uden medicin.

Der er en voksende mængde af klinisk dokumentation for effekten af akupunktur til smertelindring. Ved hjælp af MR-scanning har forskere bevist at akupunktur er effektiv til at lindre smerter ved at se på hvordan hjernen reagerer på stimuli. Dette er en særlig god mulighed for folk der ikke kan eller ikke ønsker at tage medicin.

Med akupunktur indsætter den praktiserende læge en eller flere tørre nåle i huden og i underliggende væv på specifikke punkter. Forsigtige vrid eller anden manipulation af nålene  forårsager en målelig frigivelse af endorfiner i blodbanen, som er kroppens naturlige opioider. Ifølge praktiserende læger der anvender akupunktur fjernes energiblokkader, hvorved strømmen af energi langs meridianer, som er specifikke energi kanaler, genoprettes.

Undersøgelser viser at akupunktur kan ændre hjernens kemi. Det ser ud til at gøre dette ved at ændre frigivelsen af neurotransmittere. Disse neurotransmittere stimulerer eller inhiberer nerveimpulser i hjernen, der viderebringe oplysninger om de eksterne stimuli og fornemmelser såsom smerte.

Akupunktur bliver i stigende grad anbefalet af læger på de førende medicinske centre — og patienterne føler lindring. Det bruges til behandling af iskias, hovedpine, sportsskader bursitis, tendinitis, artritis, ryg- , disk- og muskelsmerter, nakke, skulder, albue, håndled, hånd, hofte, knæ, ben og fodsmerter.

Ken Matsu, der er kinesisk læge og har 15 års praktisk erfaring som akupunktør, har udviklet en helt unik akupunktur behandling , som han bruger til at finde kilden til din smerte eller lidelse. Derfor bliver behandlingen meget mere præcis .