Akupunktur og rygsmerter

Rygsmerter er en af de mest udbredte årsager til at folk søger sundhedspleje. Millioner af arbejdsdage og utallige timer af aktivitet og sjov går tabt hvert år på grund af rygsmerter.

En af de hyppigste årsager til rygsmerter er forstuvninger, altså forstrækning af en eller flere ledbånd i ryggen, og kommer fysisk til udtryk ved en rift eller en forstrkning i musklen som følge af pludselige kraftpåvirkning. Årsagen kan være en skade, dårlige arbejdsstillinger eller forkerte løft.

En anden kilde til rygsmerter kommer fra diskusprolaps, som er en disk der buler ud fra sin plads mellem to ryghvirvler. Iskias er en anden almindelig form for rygsmerter.

Iskias er et begreb der anvendes til at beskrive smerte der strækker sig ned i balder og ben og som kommer fra en irritation af en større nerve i lændehvirvelsøjlen kaldet iskiasnerven. Iskias opstår ofte ved forstuvninger, ved diskusprolaps samt rygsmerter stammende fra andre kilder.

Traditionel kinesisk medicin, her betegnet TCM, skelner mellem forskellige mønstre af rygsmerter.

Almindelige TCM-mønstre omfatter:

– smerte der kommer af mangel energi

– smerte, der kommer fra ‘qi’ (vital livsenergi i kroppen, udtales “Chee”), og blod stagnation

– smerter på grund af kulde fugtig obstruktion

Smerter der skyldes mangel energi , er normalt kronisk og lindres med hvile. Det er mere almindeligt hos midaldrende og ældre mennesker. Smerter fra stagnation er mere alvorlige. Der er stivhed og tæthed i musklerne, og det forværres med hvile. Ofte ses dette ved akutte forstuvninger. Det kan gentage sig , hvilket indikerer en underliggende mangel energi.

Smerter fra kold fugtig obstruktion er værre om morgenen og forværres af kulde og fugtigt vejr. De kan være ledsaget af følelsesløshed, hævelse og en følelse af tyngde. Disse smerter De kan lindres med varme.

Traditionel kinesisk medicin som behandling for rygsmerter

TCM arbejder for at genskabe harmoni og energisk balance i kroppen, der stimulerer naturlige heling og fremmer sundhed.

Når din praktiserende læge behandler dine rygsmerter med akupunktur, både lokale (på stedet for smerte) og distalt (væk fra området af smerte) kan nåle bruges til at hjælpe med at løse problemet. Distale punkter er meget vigtige, især ved akutte smerter. Der er mange lokale punkter på ryggen og ofte vil den praktiserende læge palpere kroppen for at finde de mest følsomme steder og indsætte nåle i dem. Andre supplementer til behandling kan omfatte: elektrisk stimulation af punkter og cupping (med sugekopper). Generelt er det tilrådeligt at få hyppig behandling i starten og færre som smerterne aftager. Urter kan også være nyttige til at flytte blod og reducere inflammation samt styrke den generelle tilstand.

Undersøgelse af Akupunktur og rygsmerter

I et svensk studie med patienter med kroniske lændesmerter kunne lægerne konkluderede at akupunktur gav en langsigtet smertelindring. De observerede også forbedring i aktivitetsniveau, bedre søvn og et stærkt faldende forbrug smertestillende medicin for akupunkturgruppen sammenlignet med den gruppe, der modtog en placebobehandling.

Akupunktur fortsætter med at vinde popularitet i vesten, fordi det er en effektiv behandling af akutte og kroniske rygsmerter. Akutte smerter kan ofte kommes til livs ved et par sessioner. Flere behandlinger kan være nødvendige, hvis der er en underliggende mangel energi , et tilbagevendende problem eller iskias.